Перехідний вік під час війни та дистанційного навчання. Рекомендації шкільного психолога для батьків 5-7 класів.

Ознайомитися з визначенням та проявами перехідного віку, Ви можете на сайті гімназії №16 за посиланням: https://mzosh16.blogspot.com/2025/02/blog-post_12.html

Надалі хочу прописати різноманітні ситцуації, які можуть повторюватися з підлітками у Ваших родинах та як реагувати батькам, щоб не зашкодити, а допомогти:

💡 Ситуація 1: Дитина стала замкненою, дратується на будь-які питання
Приклад: Раніше син із задоволенням розповідав про свій день, а тепер відповідає коротко: «норм», «нічого», «відчепись». На будь-яку пораду реагує агресією.

Що робити?

  • Не тисніть і не змушуйте говорити, якщо дитина не хоче. Просто будьте поруч.
  • Використовуйте «відкриті» запитання: «Що було найкращим у твоєму дні?» замість «Як справи?».
  • Запропонуйте спільну діяльність без примусу (наприклад, прогулянку, приготування їжі). Спілкування під час спільних справ менш напружене.
  • Якщо дитина агресивна – не відповідайте тим самим. Скажіть: «Я бачу, що тобі складно, давай поговоримо, коли будеш готовий».

💡 Ситуація 2: Дитина боїться війни, тривожиться через новини
Приклад: Донька постійно питає, чи не буде вибухів, чи не прийдуть вороги. Перевіряє новини щогодини, погано спить.

Що робити?

  • Обговорюйте страхи без знецінення: «Я розумію, що тобі страшно. Я теж хвилююсь, але ми зараз у безпеці».
  • Поясніть реальну ситуацію відповідно до віку: не залякуйте, але й не приховуйте правду.
  • Обмежте перегляд новин, особливо перед сном. Краще виділити час разом дізнатися важливе і обговорити це.
  • Навчіть технік заспокоєння: повільне дихання (4 секунди вдих – 4 секунди затримка – 4 секунди видих), малювання, фізичні вправи.

💡 Ситуація 3: Дитина не хоче навчатися, каже, що «все без сенсу»
Приклад: Підліток відкриває уроки, але нічого не робить. Говорить: «Навіщо вчитися, якщо все одно майбутнього немає?»

Що робити?

  • Не сваріть, а запитайте: «Що саме тебе засмучує?». Дайте дитині висловити свої думки.
  • Поясніть, що навчання – це не тільки про оцінки, а про можливості. Наприклад: «Ти маєш вибір – або розширювати свої можливості, або чекати, що інші вирішать за тебе».
  • Допоможіть організувати день, щоб уникнути перевантаження. Чіткий графік дає відчуття контролю.
  • Підтримуйте навіть у дрібницях: «Молодець, що приєднався до уроку», «Радий, що ти старався».

💡 Ситуація 4: Дитина постійно сидить у телефоні, ігнорує прохання
Приклад: Мама просить допомогти або сісти за уроки, а син продовжує дивитися TikTok чи грати в ігри, не реагуючи.

Що робити?

  • Визначте чіткі правила використання гаджетів: «Граємо 1 годину після виконаних завдань».
  • Поясніть наслідки, а не забороняйте: «Якщо будеш грати більше, то втомишся і не зможеш нормально спати».
  • Заохочуйте інші активності: прогулянки, настільні ігри, спільне читання чи перегляд фільму.
  • Покажіть власний приклад: якщо ви теж постійно в телефоні, дитина не зрозуміє, чому їй не можна.

💡 Ситуація 5: Дитина переживає через втрату друзів через дистанційне навчання
Приклад: Донька каже, що їй ні з ким спілкуватися, відчуває себе самотньою.

Що робити?

  • Запропонуйте альтернативи: онлайн-зустрічі з друзями, спільні ігри, гуртки за інтересами.
  • Допоможіть організувати живі зустрічі, якщо це безпечно.
  • Підтримуйте соціалізацію через сімейні заходи: спільні поїздки, родинні свята, волонтерство.
  • Поясніть, що дружба може змінюватися, і це нормально. Можливо, з’являться нові друзі.

🌿 Головне, що потрібно дитині – це ваша підтримка та стабільність. Покажіть, що ви завжди поруч, навіть якщо здається, що їй це не потрібно.

Ділимось:

Пошук на сайті

Популярне